Ben jij een digi-junk?

Word jij zo ongeveer wakker met je telefoon in je hand? Zet jij meer dan 5 foto’s per dag op Snapchat? Spreek jij je vrienden vaker via WhatsApp dan in real life? Dan ben je misschien wel een digi-junk.

Andere tijden

Je ouders snappen het überhaupt niet. Zij groeiden niet op in een wereld met smartphones en gameconsoles. Zij keken cartoons op televisie en speelden misschien af en toe Mario Bros. op hun GameBoy. YouTube bestond nog niet en het woord ‘Vlogger’ ook niet. Andere tijden dus. Logisch dat zij jouw gedrag een beetje raar of zorgwekkend vinden.

Aan de andere kant kan het zijn dat jij, zelfs naar de norm van deze tijd, echt wel héél veel tijd online besteedt. En daar kunnen risico’s aan zitten. Niet voor niets is er inmiddels een speciale sector voor gameverslaafden bij psychologen en afkickklinieken. Daarnaast is smartphonegebruik in het verkeer letterlijk levensgevaarlijk. Hoogste tijd dus om bij jezelf na te gaan hoe ‘extreem’ jouw digi-verslaving is.

Dit zijn de signalen

  • spanning voelen wanneer je iemand ‘echt’ moet spreken in plaats van via de app.
  • elke avond pas extreem laat gaan slapen omdat je niet kunt stoppen met gamen of chatten
  • geen plezier voelen in activiteiten die zich niet online afspelen.
  • je niet meer kunnen concentreren op een gesprek wanneer je telefoon een notificatiegeluid heeft gegeven.

Wat kun je doen?

Feitelijk moet je afkicken van je telefoon en/of computer en jezelf langzaam weer laten wennen aan het ‘offline leven’.

  • Laat je telefoon ‘s avonds beneden en neem weer een wekker naast je bed.
  • Spreek met jezelf 3 tot 5 momenten af waarop je berichten mag checken en mag reageren. Vertel dit ook aan je omgeving zodat ze weten dat ze soms even moeten wachten op je reactie.
  • Laat je telefoon in je tas of jaszak zitten als je met iemand in gesprek bent of iets leuks gaat doen. Of zet je telefoon op ‘niet storen’ zodat je enkele uren geen notificaties krijgt.
  • Zet een wekker met snoozefunctie aan als je gaat gamen. Gaat de wekker dan heb je 5 of 10 minuten om af te ronden en bij de twee keer zet je de computer daadwerkelijk uit.
  • Spreek binnen het gezin af welke momenten jullie wel en niet online zijn. Iedereen legt bijvoorbeeld tijdens de maaltijd zijn telefoon weg. Zo voorkom je dat jij de enige bent die aan de eettafel ongestoord een gesprek probeert te voeren.
  • Ga elke dag minimaal een half uur naar buiten. Sporten is natuurlijk top maar ook  gewoon hangen met vrienden is nog altijd beter dan in je eentje de hele dag binnen zitten.

In het begin zal het vast even wennen zijn en heb je heel sterk het gevoel dat je van alles misloopt. Na een week zal dat gevoel bijna weg zijn en voel je je een stuk relaxter.


Meer weten



Ook interessant


Geen antwoord kunnen vinden?

Neem via een ander kanaal contact met ons op: