Do's & dont's op de werkvloer

Een vakantiebaan, bijbaan, stage of vaste baan; maakt niet uit. Het is leerzaam, je leert nieuwe mensen kennen en meestal levert het je een lekker zakcentje op. Hoe leuker het werk en de collega’s zijn, hoe meer je met plezier er naar toe gaat. Soms kan het zelfs zo gezellig zijn dat het meer een feestje lijkt dan een werkvloer. Hartstikke leuk natuurlijk maar toch is het verstandig een beetje in de gaten te houden of het niet te gezellig wordt. Het kan ten koste gaan van je reputatie en in de ergste gevallen kan misplaatst gedrag zelfs leiden tot ontslag.

Daarom een lijstje met de do’s en dont’s op de werkvloer:

Dont’s:

Kleding en uiterlijk: fijn dat jij je helemaal lekker voelt als je slippers draagt, een cropped top of een pet, maar niet elke werkgever is gecharmeerd van jouw persoonlijke stijl. Kijk goed naar de stijl van je collega’s of vraag je leidinggevende of er een kledingvoorschrift is.

Te laat komen: Dit is echt een no-go. Op tijd komen is echt wel de basis van een goede werkhouding en als iedereen het kan, kan jij het ook. Een keertje kan het natuurlijk mis gaan maar als je regelmatig te laat komt, kan het zelfs een reden zijn voor ontslag.

Te vroeg weggaan. Eigenlijk net zo erg. Je geeft het signaal dat je werk je eigenlijk niet interesseert en je liever andere dingen doet. Je krijgt echter betaald voor een bepaald aantal uren dus men mag verwachten dat je er die uren ook gewoon bent.

Je telefoon: Op je werk is het eigenlijk de bedoeling dat je telefoon zoveel mogelijk in je zak blijft. Het is niet oké om de hele tijd te appen of je social media te checken. Maar ook een telefoon die de hele tijd meldingsgeluiden maakt, kan erg storend zijn. Ook hier is het handig om te checken bij je leidinggevende of er afspraken zijn over het gebruik van telefoons op de werkvloer.

Taalgebruik: Schelden, racistische of seksistische grappen, opscheppen over je weekend vol drank en drugs, je baas afzeiken; allemaal niet handig en niet acceptabel. Soms is de grens niet helemaal duidelijk. De baas mag bijvoorbeeld bepaalde dingen wel zeggen die werknemers niet mogen zeggen. En op borrels is iedereen wat losser maar mag je nog steeds niet over een collega zeggen dat ze zo’n ‘lekker wijf’ is. Hou het dus gewoon altijd netjes en respectvol.

Do’s

Werk afmaken: of je het nu in twee uur doet of in 10 uur; je collega’s en werkgever vinden het belangrijk dat je werk af is voor je weggaat. Wees dus niet te beroerd om af en toe een half uurtje langer te blijven om iets af te maken.

Doen wat je beloofd: eigenlijk geldt dit voor alles in het leven. Houd je aan je afspraken en kom je beloftes na. lukt dat een keertje niet, laat het je werkgever dan tijdig weten en maak nieuwe afspraken. Hierdoor zullen je collega’s en je baas je gaan waarderen als een betrouwbare collega.

Neem initiatief: of het nu een rondje koffie halen is of actief meedenken tijdens een meeting, je collega’s en werkgever zullen het waarderen als je laat zien dat je je betrokken voelt bij de organisatie.

Samenwerken: Waarom moeilijk doen als het samen kan? Wees behulpzaam, vraag hulp, luister naar advies van anderen (ook als je er vervolgens niets mee doet), denk mee en sta open voor de ideeën van anderen. Samenwerken is leuk en maakt het eindproduct alleen maar beter.


Meer weten



Ook interessant


Geen antwoord kunnen vinden?

Neem via een ander kanaal contact met ons op: