Viva la Vegetariër

Ben jij een vleeseter die niet zonder kan of heb je regelmatig het gevoel dat je eigenlijk liever geen dieren zou eten? Als je vegetarisch wilt gaan eten, maar je weet niet hoe je dit aanpakt of wanneer je nog twijfelt, dan is dit artikel voor jou.

Bij de meeste Nederlandse gezinnen verschijnt er dagelijks een stuk vlees of vis op het bord en dat is nog naast het vlees op de boterham en bij de borrel. Dat vinden we meestal normaal.

Toch zijn er steeds meer mensen die zich afvragen of het wel zo gezond is om zo vaak en zo veel vlees te eten. Zeker na een uitbraak van vogelgriep of gekke koeienziekte laaien die discussies op. Daarnaast vinden veel mensen de leefomgeving van de dieren (overvolle en donkere stallen en kleine hokken) zo slecht dat ze weigeren dergelijk vlees te kopen. Zij kopen dan liever scharrelvlees van dieren die vrij buiten hebben mogen leven.

Handig om te weten

Als je overweegt geen vlees meer te eten, zijn er een paar dingen die je moet weten:

  • Een mens kan prima leven zonder vlees, maar je moet wel opletten dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Eet daarom altijd gevarieerd met verse groenten als belangrijkste basis maar daarnaast ook noten, peulvruchten, granen en fruit.

  • IJzer is een belangrijk mineraal voor je lichaam. Een tekort hieraan kan leiden tot bloedarmoede wat levensgevaarlijk kan zijn. IJzer zit, behalve in vlees, ook in groene groenten zoals andijvie, spinazie en, gek genoeg, in appelstroop. Zorg dus dat je hier altijd voldoende van binnenkrijgt. Vitamine C bevordert de opname van ijzer in het bloed dus combineer je maaltijd met een sinaasappel of kiwi als toetje.

  • Als je volledig veganistisch wilt gaan eten, zul je naast vlees en vis, ook geen eieren, melk, kaas of honing meer eten. In dat geval is het handig als je vooraf met een diëtist gaat praten. Hij of zij kan je helpen een voedingsschema op te stellen dat past bij je nieuwe levensstijl maar ook zorgt dat je voldoende voedingsstoffen krijgt om gezond te blijven

Als je ouders het niet snappen

Het kan zijn dat je ouders jouw behoefte om vleesvrij te eten, niet begrijpen of niet delen. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Het is niet moeilijk om met een paar kleine aanpassingen toch vegetarisch te leven in een gezin met vleeseters.

Begin ermee je ouders op rustige wijze uit te leggen hoe je tot je beslissing bent gekomen en dat je hun begrip vraagt. Leg uit dat je er op zult letten dat je gezond blijft en voldoende vitamines binnen krijgt. Kijk vervolgens in hoeverre ze je willen helpen. Bespreek bijvoorbeeld of het vlees apart geserveerd kan worden bij het avondeten. Dus bij pasta het gehakt los of bij de stamppot de jus en spekjes apart. De rest van het gezin kan dan aan tafel naar hartenlust de boel door elkaar gooien terwijl jij een vleesvrije maaltijd hebt. En misschien zijn ze wel bereid om een of twee keer per week ook een vegetarische maaltijd met je te eten.

Maak het lekker

Vegetarisch eten kan nog steeds superlekker zijn. Door je groente te roerbakken of grillen met allerlei lekkere kruiden, kun je ze eindeloos variëren. Op internet zijn heel veel websites te vinden met makkelijke recepten voor heerlijke rijst- en pasta maaltijden, groenteschotels en snacks van zoete aardappel, pastinaak, wortels, champignons en andere groentes. Ook voor op brood zijn er smaakvolle variaties zoals zuivelspread, tapenade (van olijven of zongedroogde tomaat) of hummus (pasta van kikkererwten).

Flexitariër

Ben je toch erg gehecht aan je stukje vlees maar wil je aan de andere kant toch ook je principes niet zomaar aan de kant zetten, kies er dan voor om minder vlees te gaan eten. Je bent dan een flexitariër. Je eet dan bijvoorbeeld om de dag vlees of alleen in het weekend. En waar mogelijk kies je dan natuurlijk voor scharrelvlees.

Kijk voor meer informatie over vegetarisch eten op www.voedingscentrum.nl/hoe-eet-ik-minder-vlees-of-vegetarisch


Meer weten



Ook interessant


Geen antwoord kunnen vinden?

Neem via een ander kanaal contact met ons op: