Mediteren voor beginners: 5 tips om te beginnen én het vol te houden

Dat mediteren goed voor je is, is niets nieuws meer. Toch is het niet voor iedereen zo makkelijk. Want als je dan eenmaal gaat zitten om het toch ook maar eens te proberen – je hebt immers al zóveel artikelen gelezen over hoe goed dit is – is het toch lastig om dat ook in één keer goed te doen. Veel mensen zullen daarom al snel afhaken, terwijl je wel moet blijven oefenen om je gedachtes eenmaal ‘uit’ te kunnen zetten. En daarom hebben we vijf handige tips voor je, zodat ook jij straks zen door het leven kunt gaan!

1. Gebruik een meditatie app

Er hoeft maar een klein dingetje te gebeuren – de kat die lekker op je schoot komt liggen, de hond die blaft omdat-ie jaloers is op de kat, of de deurbel die gaat – en je bent afgeleid. Zorg er daarom voor dat je je helemaal kunt afsluiten met bijvoorbeeld een goeie koptelefoon. Het werkt goed om een geleide meditatie te doen, zodat je naar iemand kunt luisteren die jou als het ware door de meditatie heen helpt. Goede apps die je hiervoor kunt gebruiken zijn Headspace en Calm.

2. Blijf volhouden

Misschien denk je na de eerste keer ‘dit is niks voor mij’. Je probeert nergens aan te denken, en wat gebeurt er dan? Je gaat juist overal aan denken. Toch is het niet per se de bedoeling om nérgens aan te denken tijdens mediteren. Het gaat er meer om dat jij je gedachten even kunt parkeren, om wat meer in het nu te leven. Daarnaast is het goed om te beginnen met drie tot vijf minuten per dag. Als je dit een paar keer per week doet, zul je zien dat het steeds iets beter gaat.

3. Ademhaling tellen

Om je gedachtes een beetje te temmen, kan het ook helpen om je ergens anders op te focussen. De makkelijkste manier om dat te doen, is door het tellen van je ademhaling. Dit doe je door elke in- en uitademing te tellen, totdat je bij tien bent. Vanaf daar tel je weer terug. Zo zorg je ervoor dat er geen ruimte is voor alle andere gedachtes die anders door je hoofd zweven.

4. Speel met de tijd

Het moment waarop je gaat mediteren, kan een behoorlijk verschil maken. Hoewel de één het liefst in de ochtend mediteert, werkt dit bij een ander veel beter in de middag of juist in de avond voor het slapengaan. Ik vind het zelf het prettigst om de dag te starten met een meditatie. Zo kun je je nog even op jezelf focussen voordat de drukte van de dag begint.

5. Maak er een gewoonte van

In het begin zal het misschien nog een beetje onwennig zijn om elke dag (of een paar keer per week) te mediteren, maar als je dit eenmaal in je routine hebt toegepast gaat het vrijwel vanzelf. En zoals gezegd: je moet er even de tijd voor nemen want het zal niet in één keer helemaal goed werken. Daarnaast heeft iedereen wel eens een dagje waarop het mediteren wat minder gaat. Maar uiteindelijk kun je er wel heel veel uit halen.

 

Bron: https://www.ondertussen.nl/mediteren-voor-beginners-5-tips-om-te-beginnen-en-vol-te-houden/


Meer weten



Ook interessant


Geen antwoord kunnen vinden?

Neem via een ander kanaal contact met ons op: