Burn-out: zo voorkom je dat je opgebrand raakt

Tegenwoordig is een burn-out iets wat heel vaak voorkomt. En dan niet alleen bij mensen die een zware kantoorbaan hebben, waarbij het bijna logisch is dat zij opgebrand raken. Maar liefst één op de zeven werknemers krijgt last van burn-out verschijnselen, maar het komt tegenwoordig ook steeds vaker voor bij jongeren door bijvoorbeeld hun school. Het is belangrijk dat je op tijd gas terug neemt, maar hoe herken je de signalen van een burn-out?

Lees ook: Lieve bazen, 1 op de 7 krijgt last van burn-out verschijnselen: moet er niet iets veranderen?

Signalen

De meest voorkomende symptomen bij zowel volwassenen als jongeren zijn:

- Chronische uitputting

- Gebrek aan interesse

- Slecht presteren

- Moeite om uit bed te komen

- Geen zin om naar school of werk te gaan

- Hoofdpijn, spierpijn en buikpijn

- Geen zin om te eten

- Slecht zelfbeeld

- Geen concentratie

- Snel prikkelbaar of agressief

Een burn-out verhelpen of voorkomen

Dan is het natuurlijk belangrijk om te kijken naar de manieren om een burn out te genezen of te voorkomen, want hoe kom je er anders vanaf? Tijdens een behandeling van een burn-out wordt er vooral gewerkt aan anders denken en zelfvertrouwen. Daarnaast worden faalangsten (zo goed als) verholpen. Verder is het belangrijk dat iedereen, ook jongeren die geen burn-out klachten hebben, een gezond levensritme heeft. Dit betekent dat je regelmatig eet, genoeg slaapt, naar school of werk gaat en een goede balans vindt tussen activiteiten en vrije tijd.

Lees ook: Josine zat op haar 30e thuis met een burn-out: “Status en geld brengen je geen geluk”

bron: Pixabay

Tips

  1. Leer om gelukkig te zijn met kleine dingen
    Geniet zoveel je kunt! Kijk juist naar de positieve dingen in je leven in plaats van naar de negatieve, zo worden je dagen een stuk leuker.
  2. Have fun
    Als je een burn-out hebt, heb je vaak geen energie meer om ook maar iets te doen. Probeer juist elke dag iets te doen waar je plezier in hebt, dit geeft je namelijk nieuwe energie én helpt je ontspannen.
  3. Beweeg
    Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je lichaam gezond is. Ga daarom wat meer bewegen om weer beter aan te kunnen voelen wanneer je moe bent en dus rust moet nemen.
  4. Durf nee te zeggen
    Het is belangrijk dat je je eigen grenzen kent en dat je deze ook aan durft te geven. Soms mag je heel egoïstisch zijn en even alleen aan jezelf denken.
  5. Zoek professionele hulp
    Als je merkt dat je last hebt van burn-out verschijnselen, ga dan op zoek naar professionelem hulp. Er is niets om je hiervoor te schamen, want er zijn genoeg mensen die deze hulp nodig hebben.

Meer weten



Ook interessant


Geen antwoord kunnen vinden?

Neem via een ander kanaal contact met ons op: