Iedereen is wel eens bang. Ook de mensen die zeggen dat ze nooit bang zijn.

Angst is een natuurlijk ingebouwd systeem dat de mens al sinds de oertijd waarschuwd voor gevaar. Angst is dus nuttig. Helaas hebben de meeste mensen vooral last van zogenaamde ‘irrationele angsten’ oftewel dingen waar je eigenlijk niet echt bang voor hoeft te zijn. Bang voor spinnen, hoogtes, kleine ruimtes, onweer of het donker. Of voor grotere dingen: om alleen gelaten te worden, ernstig ziek te worden, aangevallen te worden, dood te gaan. Als je door die angsten bijna niet meer je dagelijkse dingen kunt doen, dan noem je het een fobie. Meer dan een miljoen mensen in Nederland lijden aan een fobie of angststoornis.

Teken van zwakte

De meeste jongeren zijn ook wel ergens bang voor. Toch durven ze dit meestal niet aan vrienden of klasgenoten te laten merken. Voor jongens geldt dat nog meer dan voor meisjes. De angst om uitgelachen te worden is bijna net zo groot als de angst voor het specifieke onderwerp. Ook de angst dat iemand ‘voor de grap’ je confronteert met je angst maakt het moeilijk erover te praten. Angst voelt als een zwakte waarop je ‘gepakt’ kunt worden. Iemand die bang is, weet vaak best dat het niet nodig is maar raakt toch in paniek bij het zien of meemaken van het ding, dier of de situatie. Wanneer je heel bang bent, heb je het gevoel de controle over jezelf en de situatie helemaal kwijt te zijn.

Wat gek!

Het kan moeilijk zijn om je te verplaatsen in de angst van een ander. Zeker wanneer die persoon bang is voor iets wat jij absoluut niet eng vindt. Als je echter gaat lachen of zegt dat die persoon zich niet zo moet aanstellen, maak je het vaak erger: de ander voelt zich nu behalve angstig ook nog eens vernederd. Neem daarom de angst van een ander altijd serieus, ook wanneer je het niet begrijpt. Geef iemand ruimte om zijn angst te uiten en luister aandachtig. Toon begrip en vraag wat je kunt doen om de ander te helpen zijn of haar angst een beetje te verminderen.

♛ Keep calm and get some help

Ben je heel erg angstig voor iets, weet dan dat er iets aan te doen is. Besef dat, wanneer je bang bent, er allemaal lichamelijke reacties in werking treden: je hartslag versnelt, je gaat snel en hoog ademhalen en je kunt gaan trillen, zweten of je misselijk voelen. Door bewust je spieren te ontspannen en je ademhaling te reguleren (adem rustig in, houdt dat 3 seconden vast en adem langzaam uit), zakt het gevoel van paniek na een paar minuten.

Als je merkt dat je steeds meer situaties gaat vermijden om je angst niet te triggeren, is het aan te raden om hulp te gaan zoeken. Vermijden maakt angst namelijk erger. In actie komen helpt. Er zijn meerdere instellingen die je kunnen helpen. Je kunt je huisarts vragen om advies. Hij of zij kan je eventueel doorverwijzen naar iemand die gespecialiseerd is in het behandelen van angststoornissen. Blijf er niet stilletjes mee rondlopen; het leven is zoveel leuker zonder angst.


Meer weten



Ook interessant


Geen antwoord kunnen vinden?

Neem via een ander kanaal contact met ons op: