Altijd al willen weten of een biertje na het sporten goed voor je is? Wij hebben het antwoord

Bier komt best wel vaak in het nieuws dezer dagen. Logisch, want het nectar van de goden is iedereens favoriete vloeistof en we willen maar al te graag dat het niet zo slecht voor je is als dat het eigenlijk is. Daarom komen er nog wel eens onderzoekjes naar buiten de laatste jaren waarin wordt verteld dat bier een goede drank is voor na een workout. Maar wat doet pils nou echt met je lichaam na het sporten?

Bron: Giphy

Eten na workout

Het idee van iets eten of drinken na de workout is vrij logisch. Je spieren zijn beschadigd doordat je keihard bent gegaan, en nou hebben ze voedingsstoffen nodig om weer te herstellen. Denk aan proteïne, koolhydraten, vetten en allerlei mineralen. Dus het idee van bier drinken na je workout is op het eerste ogenblik nog niet zo gek.

Studies zijn er nog niet helemaal uit wat de perfecte tijd is om voedingsstoffen na je workout binnen te krijgen. Maar ga er maar vanuit dat rond de twee uur erna altijd snor zit. Op die manier versterk je je spieren in plaats van dat ze lijden. Voeding na je workout is ontzettend belangrijk.

 

Bron: Giphy

 

Bier na workout
Oké, dus je weet nu waarom je voedingsstoffen moet hebben na een workout. Maar waar komt het idee van bier dan vandaan? Een studie uit 2013 kwam met het idee. Nou ja, niet echt: hun bevindingen werden een beetje verkeerd geïnterpreteerd. De studie zei gewoon dat als je drinkt na een workout, je een drankje moet pakken met weinig alcohol en veel natrium. In de studie staat nergens iets over dat bier goed voor je is.

Er zijn nog andere studies die het daadwerkelijk getest hebben. Zo keek deze studie naar tien gezonde mannen waarbij de helft sinaasappelsap kreeg en de andere sinaasappelsap met wodka na workouts. Degenen die alcohol dronken gingen juist slechter presteren over tijd. Deze studie deed ongeveer hetzelfde met tachtig mannen waarbij ze het bloedalcohollevel na een workout verhoogden. De spieren leden onder de alcohol.

 

Eigenlijk de grote conclusie…
De conclusie is eigenlijk dus dat hoewel een pilsje heerlijk is na een workout, het toch niet zo’n goed idee is. Beter wacht je minstens drie tot vier uur, dan heb je er het minste last van.

Bron: Giphy

 

Bron:ondertussen.nl


Meer weten



Ook interessant


Geen antwoord kunnen vinden?

Neem via een ander kanaal contact met ons op: