5 tips om minder (of geen) vlees te eten in het nieuwe jaar

Het nieuwe jaar komt er weer aan, en dat betekent: New Year, New Me. En met dat nieuwe jaar komen ook heel wat goede voornemens mee, zoals het eten van minder vlees bijvoorbeeld. Wanneer je flexitarier (als je heel soms nog vlees eet) of vegetariër (helemaal geen vlees meer) wordt, doe je veel goed voor het milieu. Meestal lukken die goede voornemens niet heel goed, maar met deze tips moet het goedkomen!

 

1.     Bedenk waarom je minder (of geen) vlees wil eten
Als je deze redenen goed voor je ziet, zul je je sneller aan je voornemen houden. Schrijf bijvoorbeeld in een boekje de verschillende redenen waarom je vlees eten slecht vindt of, lekker positief, waarom je géén vlees eten goed vindt. Denk aan: er is niks gestorven voor mijn eten, het is beter voor het milieu, het is gezonder etc.

 

bron: Giphy

 

2.     Begin klein
Je hoeft niet in één keer cold-turkey te stoppen met vlees eten, dat is vaak te moeilijk. Dit is ook de reden waarom de meeste goede voornemens niet lukken. Je kunt je nieuwe goede gewoonte beter langzaam opbouwen. Zo kun je beginnen met geen vlees meer eten tijdens je lunch (op brood), of soms even één dagje geen vlees eten.

 

 bron: Giphy

 

3.     Koop een vegetarisch kookboek waar je blij van wordt
Wanneer je een goed, leuk en vooral lekker kookboek hebt, ben je meer geneigd om er ook echt iets uit te koken. Neem ook de tijd om het boek door te kijken, zo vind je altijd wel iets lekkers. ‘Deliciously Ella’ is bijvoorbeeld een fijn kookboek, waar veel varianten van zijn.

 

bron: Giphy

 

4.     Let op de vitaminen en mineralen die je binnenkrijgt|
Als je stopt of mindert met het eten van vlees, krijg je sommige vitaminen of mineralen minder binnen. Denk aan vitamine B12, calcium, eiwitten, ijzer en omega 3 vetzuren. Veel van deze dingen zijn te vervangen met groenten, peulvruchten, noten, lijnzaad- en koolzaadolie en zuivelproducten. Als je deze stoffen binnenkrijgt is het makkelijker om vegetarisch te blijven eten, zonder deze stoffen kun je zwak en ziek worden.

 

bron: Giphy

 

5.     Vervang je favorieten
Dol op kipsaté? Waarschijnlijk ligt dat aan de satésaus die eroverheen zit. Dit kun je makkelijk vervangen door soja of tofu met saté saus eroverheen. Het is waarschijnlijk net zo lekker. Dit kun je natuurlijk ook doen met een hamburger - probeer eens een champignon- of groenteburger.

bron: Giphy

 


Meer weten



Ook interessant


Geen antwoord kunnen vinden?

Neem via een ander kanaal contact met ons op: