5 tips om ondanks de kou toch buiten te blijven sporten

We merken het allemaal: de herfst is in volle gang! Het is ineens een stuk kouder en dat betekent waarschijnlijk ook dat je ‘s avonds het liefst op de bank kruipt met een dekentje over je heen. En daardoor skip je het sporten liever, wat ervoor zorgt dat je steeds minder gemotiveerd raakt. Nergens voor nodig, want ook in de kou - of misschien wel juist in de kou - kan sporten heerlijk zijn! Wat dacht je van een lekker rondje hardlopen in het park of een pittig lesje bootcamp? Nog niet overtuigd? Check dan de tips even om ook in de koude maanden gemotiveerd te blijven om te sporten.

Pixabay

 

1. Houd je lichaam warm
Je hebt misschien snel de neiging om je heel warm aan te kleden voordat je de deur uit gaat om te sporten, maar dat is niet heel verstandig. Je zal het binnen de kortste keren namelijk heel warm krijgen. Werk daarom met laagjes, zodat je iets uit kunt trekken als je het te warm krijgt. Als er veel wind staat is het verstandig om een windjack aan te trekken. Dalen de temperaturen richting de nul, of zelfs daaronder? Kies dan voor thermo-ondergoed om je lichaam warm te houden. Maar het is ook belangrijk om je hoofd warm te houden, want daar verdwijnt de warmte het snelst uit je lichaam. Zet daarom een muts of een petje op.

2. Zorg voor een goede warming-up
Als je spieren warm zijn, is de kans op een blessure veel kleiner. Juist in de kou is een warming-up daarom heel belangrijk. Begin binnen alvast met een korte warming-up en ga vervolgens naar buiten om verder te trainen.

3. Zoek een sportmaatje
Kan je weinig motivatie vinden om daadwerkelijk naar buiten te gaan? Ga dan op zoek naar een sportmaatje! Als je met z’n tweeën sport, is het een stuk lastiger om af te zeggen. Je wilt diegene natuurlijk niet teleurstellen.. ;-) Zijn je vrienden niet zo sportief? Ga dan eens op zoek naar een bootcamp- of hardloopclub waarbij je je aan kan sluiten.

 

Flickr/Maria Eklind

4. Houd je resultaten bij
Zien dat je resultaten vooruit gaan, is misschien wel de beste motivatie die je kunt hebben. Heb je het rondje dit keer een stuk sneller gelopen dan de vorige keer? Schrijf het op! Je hebt ook handige apps om je resultaten bij te houden zoals Runkeeper voor als je veel hardloopt.

5. Ga thuis aan de slag
Mocht het nou écht heel koud zijn buiten, dan kan je altijd nog binnen aan de slag! Pak je matje erbij en doe daar gewoon wat oefeningen op. Op YouTube zijn heel wat oefeningen te vinden, maar je kan natuurlijk ook een app downloaden. In de app Nike Training Club staan bijvoorbeeld heel veel verschillende work-outs die je thuis kan doen.


Meer weten



Ook interessant


Geen antwoord kunnen vinden?

Neem via een ander kanaal contact met ons op: