Muziek in de kunstweek

De Muziekworkshops

is ook dit jaar weer in trek bij de scholieren van de kunstweek. In verschillende lokalen worden er ‘acts’ ingestudeerd om komende vrijdag in te studeren.

Als we het muzieklokaal 141 binnenkomen, klinkt er al gitaatspel uit het lokaal. In het midden van het lokaal zijn Bram, rikus, Illes, Jochem, Sven, Eileen en Vera al druk aan het oefenen. Ze rappen en spelen muziek.

                                                 

Roos is de begeleidster van de workshop. Ze vind dat de leerlingen erg leuk meedoen, en dat het helpt dat ze aan het eind van de week op moeten treden. Dit zorgt ervoor dat ze nog gemotiveerder zijn dan ze al waren, omdat ze dus het eind echt iets moeten laten zien voor publiek.

Roos heeft vroeger ook zelf op Texel gewoond, en doet op dit moment een Jazzopleiding. Ze denkt dat de presentaties vrijdag wel heel goed kunnen worden, maar dat dit alleen kan als de deelnemers hard oefenen, want bij bijvoorbeeld de rappers kan er nog wel het een en ander gebeuren wat betreft de timing.

 

Het muzieklokaal is verdeeld in een paar ruimtes. In de grootste ruimte oefenen dus de ‘rappers’. In twee van de wat kleinere ruimtes zijn er ook groepjes aan het oefenen, alleen bestaan deze uit minder mensen.

Het eerste groepje waar we binnenlopen bestaat uit drie meisjes: Josephine, Sophie en Lobke. Sophie en Josephine zingen, en Lobke speelt vooral Saxofoon, maar ze zingt ook mee, zo zegt ze.

Ze hebben samen een liedje geschreven, en het heet ‘i like the weather’. Ze zijn begonnen met wat losse piano akkoorden, en daarna zijn ze daar de tekst en de saxofoon er in gaan verzinnen.

Het schrijven van een liedje is wel moeilijk, vertellen ze. Vooral omdat je niet echt een idee hebt van in welk genre je wil gaan spelen, of in wat voor tempo je het nummer laat lopen. Maar ze zijn wel tevreden met het eindresultaat, en oefenen nu hard om vrijdag een spetterend optreden te geven.                                                                                     

 

In de ruimte ernaast zitten Irisabella en Maaike. Zij vertellen dat ze eerst bij het rap groepje zaten, maar dat ze dit niet zo leuk vonden en besloten om zelf een liedje te gaan schrijven en opvoeren.

Daarvoor hadden ze dus minder tijd dan de rest, maar nadat ze een stukje hebben laten horen van hun liedje weet ik zeker dat ze zich nergens druk over hoeven te maken.

In de 2e klas deden ze ook muziek, zo vertellen ze, maar dit was toen veel minder leuk dan nu. Het nummer dat ze toen deden was veel kinderachtiger, en nu hebben ze veel meer de vrije hand in wat ze precies gaan doen. Dat vinden ze veel fijner.

Als laatste gaan we nog even naar het MAVO domein. Hier bereiden twee groepen zich voor op een rap- battle. Lloyd is de begeleider, en hij is op het moment dat wij binnenkomen de opkomst aan het oefenen met zijn groepje.

Dit doen ze onder rapmuziek, en hij doet voor hoe je op een zo bad- ass mogelijke manier opkomt.

Nadat hij het zelf heeft gedaan, moeten de deelnemers het een voor een zelf proberen. Dit gaat al heel aardig, en hij heeft ook vertrouwen in morgen zegt hij. “Het andere lokaal is veel slechter dan wij. De begeleider daar doet het al heel lang, rappen, maar ik nog veel langer! Zo pocht hij’.

Mocht je benieuwd zijn naar de rapbattle, de finale is morgen in het muzieklokaal.  

 

 

Door Elias Marseille 


Meer weten



Ook interessant


Geen antwoord kunnen vinden?

Neem via een ander kanaal contact met ons op: